Mariya Lorke, M.A.

Curriculum Vitae

 

Education

09/2017Doctoral studies: Health Sciences (IPHS)
(University of Cologne)

10/2009-08/2011

Master of Arts: Ethnology and Social Anthropology
(WWU Münster)

10/2006-08/2009

Bachelor of Arts: European Studies
(OvG University Magdeburg)

 

Professional Experiences

since 04/2019Research associate in the project "Ethische Aspekte und Gesundheitskompetenz bei Menschen mit Cochlea-, Glaukom- und kardiovaskulären Implantaten (RESPONSE)" at ceres

since 09/2017

Research associate in the project "Health Literacy of Persons at Risk – From Information to Action (RisKomp)" at ceres

since 06/2015

Trainer for intercultural competences in ESE e.V. (Ethnologie in Schule und Erwachsenenbildung) in Münster

since 03/2012

Freelance trainer and coach for intercultural competences

 

Scholarships

10/2010-12/2010

PROMOS Scholarsip (DAAD) for conducting a qualitative field research with Roma in Plovdiv (Bulgaria)

 

Extracurricular Activities

11/2015-01/2016

Further training in the field of Healthcare
Building a bridge towards traumatised refugees; Educational goals for the good doctor – interdisciplinary forum; Current issues of psychosomatic medicine; Dying, death and mourning in the immigration society;
(Bezirksärztekammer Nordwürttemberg; Deutsches Rotes Kreuz)
 

10/2016

Certificate: Trainer for Intercultural Competence in Healthcare
(IKUD Göttingen)

05/2014-02/2015

Certificate: Trainer and Coach for Cross-Cultural Competence
(artop GmbH, HU Berlin)

 

 


Publications and Lectures

Publications

Hübner C*, Lorke M*, Buchholz A, Frech S, Harzheim L, Schulz S, Jünger S, Woopen C (2022) Health Literacy in the Context of Implant Care - Perspectives of (Prospective) Implant Wearers on Individual and Organisational Factors. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19, 6975. doi.org/10.3390/ijerph19126975

Jünger S, Harzheim L, Lorke M, Woopen C (2021), Ethische Aspekte in der Forschung und Entwicklung von sowie der Versorgung mit Implantaten. In: Löschner U., Siegosch F., Fleßa S. (eds) Strategien der Implantatentwicklung mit hohem Innovationspotenzial. Springer Gabler, Wiesbaden. doi.org/10.1007/978-3-658-33474-1_9

Lorke M* Schwegler C*, Jünger S (2021), Re‐Claiming the Power of Definition—The Value of Reflexivity in Research on Mental Health at Risk. In: Borcsa M. & Willig C. (eds) Qualitative Research Methods in Mental Health: Innovative and Collaborative Approaches. Springer Nature: Cham, in press.

Lorke M*, Harzheim L, Rhiem K, Woopen C, Jünger S (2021), The Ticking Time-Bomb. Health Literacy in the Context of Genetic Risk Prediction in Familial Breast-Ovarian Cancer – a Qualitative Study. Qualitative Research in Medicine & Healthcare. 5. 9647. doi:10.4081/qrmh.2021.9647.

Harzheim L* & Lorke M*, Jünger S (2021), Potenziale unterschiedlicher qualitativer Forschungszugänge für den Erkenntnisgewinn in der Gesundheitskompetenz-Forschung. In: Okan O. & Rathmann K. (Hrg.) Gesundheitskompetenz. Springer Reference Medizin & Pflege – Therapie – Gesundheit, eingereicht

Harzheim L* & Lorke M*, Woopen C, Jünger S (2020), Health Literacy as Communicative Action—A Qualitative Study among Persons at Risk in the Context of Predictive and Preventive Medicine. International Journal of Environmental Research and Public Health. 17. 1718. 10.3390/ijerph17051718.

 

Presentations

Lorke M, Harzheim L, Hübner C, Jünger S, Schulz S, Woopen C (2021), Verantwortungsvolle Implantat-Entwicklung und -Versorgung: Wege für einen Wissenstransfer in die Praxis. (Science Pitch) 20. Deutscher Kongress für Versorgungsforschung, 6. - 8. Oktober 2021 digital, Berlin, Deutschland

Lorke M, Harzheim L, Woopen C, Jünger S (2020), Health literacy and risk communication in the context of predictive and preventive medicine – a culture-sensitive approach. (Poster-Präsentation) 19. Deutscher Kongress für Versorgungsforschung, 30. September-1. Oktober 2020 digital, Berlin, Deutschland

Lorke M, Harzheim L, Woopen C, Jünger S (2019), „Die tickende Zeitbombe.“ Gesundheitskompetenz im Kontext genetischer Risikoprädiktion im Bereich Familiärer Brust- und Eierstockkrebs (FBEK) – eine qualitative Studie (Poster-Präsentation) 2. Internationales Symposium Gesundheitskompetenz – Forschung, Praxis, Politik, 2.-3. Mai 2019, Bielefeld, Deutschland

Harzheim L, Lorke M, Woopen C, Jünger S (2019), Gesundheitskompetenz und gesundheitsbezogene Risikowahrnehmung – „Ich meine, es war ja Fakt, dass da irgendwas nicht mehr so ist, wie es sein sollte.“ (Konferenzpräsentation) 18. Deutscher Kongress für Versorgungsforschung, 9.-11. Oktober 2019, Berlin, Deutschland

Lorke M (2018), Gesundheitskompetenz bei Risikopersonen – Krankheitskonzepte, Risikoverständnisse und Entscheidungsfindung in Bezug auf präventive Interventionen (Poster Presentation), 17. Deutschen Kongress für Versorgungsforschung, 10. - 12. October 2018, Berlin

Lorke M (2018), Qualitative research on ‘risk’ in the context of mental health – opportunities, challenges and the role of reflexivity (Conference Presentation), Qualitative Research on Mental Health, 20. - 22. September 2018, Berlin

Lorke M, Harzheim L (2018), Risk narratives and health literacy - interdisciplinary approaches, Narrative Matters - The ABCs of Narrative (Conference Presentation),    2.- 5. July 2018, Enschede

Lorke M, Ritzmann D (2018), Transkulturelle Kompetenzen für Medizin- und Gesundheitsberufe (Conference Presentation), 53. Ärztekongress der Bezirksärztekammer Nordwürttemberg, 26. - 28. January 2018, Stuttgart

Lorke M, Ritzmann D (2017), Interkulturelle Kompetenzen im Gesundheitswesen, 52. Ärztekongress der Bezirksärztekammer Nordwürttemberg, 27. - 29. January 2017, Stuttgart

Lorke M (2017), Excurses: Culture Shock Theory (Conference Presentation) Integration through Exchange – a Transnational Dialogue, 25. - 26. January 2017, Darmstadt

Lorke M (2016), Wie verhalte ich mich selbst? Einsätze im interkulturellen Umfeld, 24. September 2016, LNA-Refresher, Stuttgart

 

Lectures

Lorke M, Eligehausen S, ESE e.V. (2018), European Campus of Intercultural Perspectives 27. - 31. August 2018, Summer School, International Office, WWU Muenster

Lorke M, Harzheim L (2018), Ein Perspektivwechsel: Risikokommunikation in der Medizin, Geschichte, Theorie und Ethik der Medizin, Praktikum VI, University of Cologne, SoSe 2018

Lorke M, Harzheim L, Jünger S (2018), Risikowirklichkeiten: ein Perspektivwechsel. Relativität von Gesundheit und Risikoprädiktion in der Medizin. Geschichte und Ethik der Medizin, Blockseminar Universität zu Köln, SoSe 2018.

Lorke M, Eligehausen S, ESE e.V. (2016), European Campus of Intercultural Perspectives 29. August -2. September 2016, Summer School, International Office, WWU Muenster


Research

 

  • Ethical aspects and health literacy in people with cochlear, glaucoma and cardiovascular implants (RESPONSE).
  • Health Literacy of Persons at Risk – From Information to Action (RisKomp)
  • Doctoral research project IPHS: Culture – Risk – Health. Culture-sensitive health-communication and its implications in predictive and preventive Medicine (working title)