2015 - 2020 | Ph.D. student in philosophy at Kiel University. The thesis “Consumption and Role Responsibility” is supervised by Prof. Dr. Ludger Heidbrink. |
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2009 - 2015 | State examination in philosophy, mathematics, and history at Manheim University |
since 07/2020 | Research Fellow with the project ViCon (Virtual assistant for informed consent) at ceres, university of Cologne. |
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2019 - 2020 | Research associate with the project ROKOKO (Verbraucherrollen im kollaborativen Konsum) at Kiel university. The project investigates the attitudes and motives that promote or reduce collaborative consumption practices and outlines the social role of the collaborative consumer. For more information visit: www.kcppe.uni-kiel.de/de |
2018 - 2019 | Advisor with the project ROKOKO at Kiel university. |
2016 - 2019 | Research associate with the project GESIOP Gesundheitsmanagement aus inter-organisationaler Perspektive) at Kiel university. The project’s key objective is to develop ethical guidelines for occupational health activities and to give practical guidance on how to implement these guidelines in a company’s management structure. For more information visit: www.kcppe.uni-kiel.de/de |
2016 | Consultant for consumer education at Verbraucherzentrale Baden-Württemberg, Stuttgart |
2017 | Emerging Scholar Award of the Society for Business Ethics in Atlanta (USA) |
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2016 - 2017 | Transatlantic Doctoral Academy on Business, Economics, and Ethics (TADA) Scholarship, University of St. Gallen, Switzerland, supervised by Prof. Dr. Thomas Beschorner and Prof. Dr. Matthias Schmidt. |
Müller, Sebastian (2022) Die Grenzen des Konsums. Eine Verantwortungstheorie der Konsumentenrolle. Frankfurt a.M.: Campus.
Heidbrink, L. und Müller, S. (2020) Consumer Social Responsibility. Zur gesellschaftlichen Verantwortung von Konsumenten. Weimar: Metropolis.
Müller, Sebastian & Woopen, Christiane (2021). Selbstbestimmung: Die Digitalisierung als Herausforderung für die Bestimmung des Selbst im Gesundheitswesen, in: Chris Piallat (hgg.) "Der Wert der Digitalisierung". Transcrip Verlag. (ISBN: 978-3-8376-5659-6)
Heidbrink, L. und Müller, S. (2020) Consumer Social Responsibility in der Verbraucherpolitik, in: Heidbrink L. und Müller S. (hgg.) Consumer Social Responsibility. Zur gesellschaftlichen Verantwortung von Konsumenten. Weimar: Metropolis: S. 231-256.
Tanner, G., Kuhn, E. und Müller, S. (2020) Entwicklung eines erweiterten Tools zur Förderung gesunder Arbeit, in: Grit Tanner und Eva Bamberg (hgg.) Betriebliches Gesundheitsmanagement (er)weiter(t) denken Handlungsempfehlungen aus dem Projekt GESIOP. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht Verlage: S.21-28.
Müller, S. (2020) Die soziale Verantwortung des Consumer-Citizen, in: Sebastian Müller und Ludger Heidbrink (hgg.) Consumer Social Responsibility. Zur gesellschaftlichen Verantwortung von Konsumenten. Weimar: Metropolis: S. 91-116.
Hoffmann, N.; Müller, S. (2021) Der Defining-Issues-Tests (DIT) in der wirtschaftswissenschaftlichen Konsumforschung. WiSt, Vol. 9.
Heidbrink, L. und Müller, S. (2021) Consumer Social Responsibility und Corporate Social Responsibility. In: Martin Gibson-Kunze, Christoph Golbeck, Achim Halfmann und Tong-Jin Smith (hgg.) Die große Transformation in Wirtschaft und Gesellschaft (CSR-Magazin 36), Berlin: UVG Verlag, S.54-60.
Kuhn, E., Müller, S., Teusch, C., Tanner, G., Schümann, M., Baur, C., Bamberg, E., Heidbrink, L., McLennan, S. und Buyx, A. (2021) Interfaces of occupational health management and corporate social responsibility: a multi-centre qualitative study from Germany. BMC Public Health. DOI: 10.21203/rs.3.rs-60013/v1
Müller, S., Kuhn, E., Buyx, A., und Heidbrink, L. (2021) Do Consumers Care about Work Health Issues? A Qualitative Study on Voluntary Occupational Health Activities and Consumer Social Responsibility. Business & Society Review.
Kuhn, E., Müller, S., Heidbrink, L. und Buyx, A. (2020) Aufgeklärte Mitarbeiter*innen – Die informierte Einwilligung als ethische Orientierung in der Betrieblichen Gesundheitsförderung (BGF). Das Gesundheitswesen. DOI: 10.1055/a-1205-0779
Kuhn, E., Müller, S., Heidbrink, L. und Buyx, A. (2020) The Ethics of Workplace Health Promotion. Public Health Ethics (online): DOI: 10.1093/phe/phaa007
Müller, S., Kuhn, E. und Buyx, A. (2017) Corporate Social Responsibility und Betriebliches Gesundheitsmanagement – Eine Betrachtung der Gemeinsamkeiten, in: Zeitschrift für Wirtschafts- und Unternehmensethik Vol.18/No.3, S.307-327.
Heidbrink, L. und Müller, S. (2017) Die soziale Rolle des Konsumenten. Zum Verantwortungsrahmen von Verbrauchern, in: Amos International Vol.11/No.4, S.3-9.
Müller, S. (2017) Das deutsche Arzneimittelpatent – eine moralische Bewertung, in: Ethik in der Medizin Vol.29/No.4, S.273-288. DOI: 10.1007/s00481-017-0454-8
Müller, S. (2017) Die Verantwortung der Konsumentenrolle, in: Forum Wirtschaftsethik Vol.3/2016, S.22-25.
Müller, S. (2021) Shut up and take my money – Die Bedeutung von Nichtwissen für die Konsumverantwortung in [online]. Praefaktisch: www.praefaktisch.de/nichtwissen/shut-up-and-take-my-money-die-bedeutung-von-nichtwissen-fuer-die-konsumverantwortung/ (abgerufen am 23.09.2021).
Müller, S. (2019) Geldreichtum sollte verboten werden. Rezension zu Christian Neuhäuser (2018) Reichtum als moralisches Problem. Berlin: Suhrkamp. Zeitschrift für Wirtschafts- und Unternehmensethik.
GESIOP-Tool für gesunde Arbeit (2019) (http://gesiop-gesundearbeit.de/gesiop-tool/)
Müller, S., Teusch, C., Kuhn, E., Buyx, A. und Heidbrink, L. (2020) Gesundheitslabel. Eine Bestandsaufnahme. DOI: 10.38071/876508745430731 (https://www.kcppe.uni-kiel.de/de/aktuelles-veranstaltungen/mueller-et-al-2020-gesundheitslabel_eine-bestandsaufnahme)
11/2021 | Conference on Consumer Social Responsibility in the Digital Space, Hohenheim (Germany): Folgen kollaborative Konsumierende ethischen Handlungsmotiven? - Ein moralpsychologisches Experiment |
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01/2020 | CEO-workshop “Corporate Social Responsibility” at BKK Dachverband, Berlin (Germany): Occupational Health Management and CSR – the ethical basics. |
08/2019 | 6th Biennial ENSO Conference, Tampere, Finland. |
08/2019 | Society for Business Ethics Annual Conference, Boston, USA. Consumer and Citizen: Overlapping Social Roles and Responsibilities |
07/2019 | Digital behavioural technology, vulnerability and justice workshop, |
05/2019 | Consumer Social Responsibility (workshop), Kiel, Germany. |
09/2018 | European Society for Philosophy of Medicine and Health Care (ESPMH) |
09/2018 | Transparenz für Nachhaltige Entwicklung (conference), Loccum, Germany. Information und Transparenz als notwendige Voraussetzung von Konsumentenverantwortung |
05/2018 | International Conference of Occupational Health 2018 (ICOH), Dublin (Irland): Talking about health – how to communicate ethical occupational health issues? |
10/2017 | V Tagung für Praktische Philosophie, Salzburg (Österreich): Gibt es eine Pflicht, die Präferenzen der Toten zu erfüllen? |
08/2017 | Society for Business Ethics Annual Meeting, Atlanta (USA): The Intrinsic Responsibility of the Consumer Role. |
10/2016 | Trans-Atlantic Business Ethics Conference (TABEC) 2016, St. Gallen (Schweiz): How to enable responsible consumption? (Poster-Session) |
05.2019 | Workshop, Consumer Social Responsibility, Wissenschaftszentrum Kiel. |
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05.2019 | Congress, Gesund und Fair - Abschlusskongress des GESIOP Projekt, Abion Hotel Berlin. concept, organisation, and conduction |
11.2018 | Event, project conference GESIOP, Dialoghaus Hamburg. organisation and moderation |
HWS 2021 | VHS Block course: "Einführung in die Konsumethik" |
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FSS 2021 | Seminar, University of Cologne, Moral Sense und die schottische Aufklärung |
HWS 2018 | Seminar, Kiel University, Zur Rolle des Verbrauchers. |
HWS 2017 | Seminar, University of Hanover, Unternehmen als moralische Akteure. |
FSS 2010 | Tutorial, Mannheim University, tutorial to the lecture: Logics. |