Sebastian Müller, M.Sc.

Curriculum Vitae

 

Academic Background

2015 - 2020

Ph.D. student in philosophy at Kiel University. The thesis “Consumption and Role Responsibility” is supervised by Prof. Dr. Ludger Heidbrink.

2009 - 2015

State examination in philosophy, mathematics, and history at Manheim University

 

Professional Career

since 07/2020

Research Fellow with the project ViCon (Virtual assistant for informed consent) at ceres, university of Cologne.

2019 - 2020

Research associate with the project ROKOKO (Verbraucherrollen im kollaborativen Konsum) at Kiel university. The project investigates the attitudes and motives that promote or reduce collaborative consumption practices and outlines the social role of the collaborative consumer. For more information visit: www.kcppe.uni-kiel.de/de

2018 - 2019

Advisor with the project ROKOKO at Kiel university.
2016 - 2019Research associate with the project GESIOP Gesundheitsmanagement aus inter-organisationaler Perspektive) at Kiel university. The project’s key objective is to develop ethical guidelines for occupational health activities and to give practical guidance on how to implement these guidelines in a company’s management structure. For more information visit: www.kcppe.uni-kiel.de/de

2016

Consultant for consumer education at Verbraucherzentrale Baden-Württemberg, Stuttgart

Scholarships and Awards

2017

Emerging Scholar Award of the Society for Business Ethics in Atlanta (USA)

2016 - 2017

Transatlantic Doctoral Academy on Business, Economics, and Ethics (TADA) Scholarship, University of St. Gallen, Switzerland, supervised by Prof. Dr. Thomas Beschorner and Prof. Dr. Matthias Schmidt.

Publications

Books

Müller, Sebastian (2022) Die Grenzen des Konsums. Eine Verantwortungstheorie der Konsumentenrolle. Frankfurt a.M.: Campus.

Co-Editing

Heidbrink, L. und Müller, S. (2020) Consumer Social Responsibility. Zur gesellschaftlichen Verantwortung von Konsumenten. Weimar: Metropolis.

Papers in edited volumes / periodical articles

Müller, Sebastian & Woopen, Christiane (2021). Selbstbestimmung: Die Digitalisierung als Herausforderung für die Bestimmung des Selbst im Gesundheitswesen, in: Chris Piallat (hgg.) "Der Wert der Digitalisierung". Transcrip Verlag. (ISBN: 978-3-8376-5659-6)

Heidbrink, L. und Müller, S. (2020) Consumer Social Responsibility in der Verbraucherpolitik, in: Heidbrink L. und Müller S. (hgg.) Consumer Social Responsibility. Zur gesellschaftlichen Verantwortung von Konsumenten. Weimar: Metropolis: S. 231-256.

Tanner, G., Kuhn, E. und Müller, S. (2020) Entwicklung eines erweiterten Tools zur Förderung gesunder Arbeit, in: Grit Tanner und Eva Bamberg (hgg.) Betriebliches Gesundheitsmanagement (er)weiter(t) denken Handlungsempfehlungen aus dem Projekt GESIOP. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht Verlage: S.21-28.

Müller, S. (2020) Die soziale Verantwortung des Consumer-Citizen, in: Sebastian Müller und Ludger Heidbrink (hgg.) Consumer Social Responsibility. Zur gesellschaftlichen Verantwortung von Konsumenten. Weimar: Metropolis: S. 91-116.

Article

Hoffmann, N.; Müller, S. (2021) Der Defining-Issues-Tests (DIT) in der wirtschaftswissenschaftlichen Konsumforschung. WiSt, Vol. 9.

Heidbrink, L. und Müller, S. (2021) Consumer Social Responsibility und Corporate Social Responsibility. In: Martin Gibson-Kunze, Christoph Golbeck, Achim Halfmann und Tong-Jin Smith (hgg.) Die große Transformation in Wirtschaft und Gesellschaft (CSR-Magazin 36), Berlin: UVG Verlag, S.54-60.

Kuhn, E., Müller, S., Teusch, C., Tanner, G., Schümann, M., Baur, C., Bamberg, E., Heidbrink, L., McLennan, S. und Buyx, A. (2021) Interfaces of occupational health management and corporate social responsibility: a multi-centre qualitative study from Germany. BMC Public Health. DOI: 10.21203/rs.3.rs-60013/v1

Müller, S., Kuhn, E., Buyx, A., und Heidbrink, L. (2021) Do Consumers Care about Work Health Issues? A Qualitative Study on Voluntary Occupational Health Activities and Consumer Social Responsibility. Business & Society Review.

Kuhn, E., Müller, S., Heidbrink, L. und Buyx, A. (2020) Aufgeklärte Mitarbeiter*innen – Die informierte Einwilligung als ethische Orientierung in der Betrieblichen Gesundheitsförderung (BGF). Das Gesundheitswesen. DOI: 10.1055/a-1205-0779

Kuhn, E., Müller, S., Heidbrink, L. und Buyx, A. (2020) The Ethics of Workplace Health Promotion. Public Health Ethics (online): DOI: 10.1093/phe/phaa007

Müller, S., Kuhn, E. und Buyx, A. (2017) Corporate Social Responsibility und Betriebliches Gesundheitsmanagement – Eine Betrachtung der Gemeinsamkeiten, in: Zeitschrift für Wirtschafts- und Unternehmensethik Vol.18/No.3, S.307-327.

Heidbrink, L. und Müller, S. (2017) Die soziale Rolle des Konsumenten. Zum Verantwortungsrahmen von Verbrauchern, in: Amos International Vol.11/No.4, S.3-9.

Müller, S. (2017) Das deutsche Arzneimittelpatent – eine moralische Bewertung, in: Ethik in der Medizin Vol.29/No.4, S.273-288. DOI: 10.1007/s00481-017-0454-8

Müller, S. (2017) Die Verantwortung der Konsumentenrolle, in: Forum Wirtschaftsethik Vol.3/2016, S.22-25.

Reviews and Blog posts

Müller, S. (2021) Shut up and take my money – Die Bedeutung von Nichtwissen für die Konsumverantwortung in [online]. Praefaktisch: www.praefaktisch.de/nichtwissen/shut-up-and-take-my-money-die-bedeutung-von-nichtwissen-fuer-die-konsumverantwortung/ (abgerufen am 23.09.2021).

Müller, S. (2019) Geldreichtum sollte verboten werden. Rezension zu Christian Neuhäuser (2018) Reichtum als moralisches Problem. Berlin: Suhrkamp. Zeitschrift für Wirtschafts- und Unternehmensethik.

Tools and Abstracts

GESIOP-Tool für gesunde Arbeit (2019) (http://gesiop-gesundearbeit.de/gesiop-tool/)

Müller, S., Teusch, C., Kuhn, E., Buyx, A. und Heidbrink, L. (2020) Gesundheitslabel. Eine Bestandsaufnahme. DOI: 10.38071/876508745430731 (https://www.kcppe.uni-kiel.de/de/aktuelles-veranstaltungen/mueller-et-al-2020-gesundheitslabel_eine-bestandsaufnahme)

Research and Lectures

Research

11/2021Conference on Consumer Social Responsibility in the Digital Space, Hohenheim (Germany): Folgen kollaborative Konsumierende ethischen Handlungsmotiven? - Ein moralpsychologisches Experiment

01/2020

CEO-workshop “Corporate Social Responsibility” at BKK Dachverband, Berlin (Germany): Occupational Health Management and CSR – the ethical basics.
08/2019

6th Biennial ENSO Conference, Tampere, Finland.
The Ontology of Social Roles and the Consumer-Citizen hybrid

08/2019Society for Business Ethics Annual Conference, Boston, USA. Consumer and Citizen: Overlapping Social Roles and Responsibilities
07/2019

Digital behavioural technology, vulnerability and justice workshop,
Munich, Germany. Health Tracking Devices and Occupational Health Ethics

05/2019

Consumer Social Responsibility (workshop), Kiel, Germany.
Die Rollenverantwortung der Konsumierenden am Beispiel des Consumer-Citizen

09/2018

European Society for Philosophy of Medicine and Health Care (ESPMH)
Annual Conference 2018, Lisbon, Portugal. Ethical Considerations on Health Tracking in the Occupational Health Context: An Evaluation

09/2018Transparenz für Nachhaltige Entwicklung (conference), Loccum, Germany. Information und Transparenz als notwendige Voraussetzung von Konsumentenverantwortung
05/2018International Conference of Occupational Health 2018 (ICOH), Dublin (Irland): Talking about health – how to communicate ethical occupational health issues?
10/2017V Tagung für Praktische Philosophie, Salzburg (Österreich): Gibt es eine Pflicht, die Präferenzen der Toten zu erfüllen?
08/2017Society for Business Ethics Annual Meeting, Atlanta (USA): The Intrinsic Responsibility of the Consumer Role.
10/2016Trans-Atlantic Business Ethics Conference (TABEC) 2016, St. Gallen (Schweiz): How to enable responsible consumption? (Poster-Session)

Events

05.2019

Workshop, Consumer Social Responsibility, Wissenschaftszentrum Kiel.
concept, funding, organisation, and conduction

05.2019

Congress, Gesund und Fair - Abschlusskongress des GESIOP Projekt, Abion Hotel Berlin. concept, organisation, and conduction

11.2018

Event, project conference GESIOP, Dialoghaus Hamburg. organisation and moderation

Lectures

HWS 2021VHS Block course:  "Einführung in die Konsumethik"
FSS 2021Seminar, University of Cologne, Moral Sense und die schottische Aufklärung

HWS 2018

Seminar, Kiel University, Zur Rolle des Verbrauchers.

HWS 2017

Seminar, University of Hanover, Unternehmen als moralische Akteure.

FSS 2010

Tutorial, Mannheim University, tutorial to the lecture: Logics.